Du er her: prosjekt > BoomBang - BoomDans > produksjonen


BoomBang - BoomDans

BoomBang er en skolekonsert som handler om forholdet mellom puls og rytme, og finnes i to versjoner.

BoomDans er en BoomBangkonsert med en danser, der danseren kommuniserer med BoomBangkonserten via nettet. Se video fra produksjonen.

BoomBang
er en ren konsert med medspillere.

BoomBang handler om å rytmekomponere

Puls vil være utgangspunktet for konserten. Dette formes så fra puls inn mot rytme som transformeres til annen rytme tilbake mot puls tilbake til rytme... Konserten bruker to barnesanger. Gubba Noa som er pulsaktig, og Pål sine høner som er rytmeaktig. Ved å kode disse sangene over til utelukkende å være puls/ rytme vil vi kunne leke med noe som er kjent, men som samtidig er abstrakt og åpent for muligheter. Hovedelementet i konserten blir verket BoomBang for spilldesigner, to spillere og x antall medspillere delt inn i lys og mørk instrumentgruppe.

BoomBang gir kompetanse i å rytmekomponere, i motsetning til prosjektet KlaBang som handler om klangkomposisjon.

Det problematiske ved enhver rytmelek, er at det er veldig lett å lage et rytmemønster som humper og går, mens teknikker for å transformere og behandle disse mønstrene ofte er vanskeligere å finne. Problemet (som ofte ikke blir sett på som noe problem, men som er problematisk eller kjedelig å forholde seg til som lytter!) blir som regel løst ved den elementære kompositoriske fallgruben det er å lage nye rytmemønster ofte uten særlig tilknytning til det forrige. Rytme er lett, men samtidig uhyre komplisert å behandle. Hva skulle gevinsten være ved å lage rytmemønster som har slektskap? Hvilke fordeler skulle dette gi? Vel, erfaring viser oss at det som interesserer mennesker er struktur. Uten struktur, ingen vedvarende interesse. Å lære strategier for å få mest mulig ut av minst mulig, vil gi effekter som gjennkjennelse, utvikling, forventning, brudd eller oppfyllelse av forventning, omformulering av det gjenkjente o.l. Kort sagt en struktur som kan formidle noe. BoomBang forholder seg til og gjør noe med dette!

Skolekonsert der elevene deltar

BoomBang er en skolekonsert der elevene er deltagere. De får i oppgave å lage seg et trommelignende instrument, som enten har en stor/ mørk eller liten/ lys bang. Hver klasse deles derfor i to, og sitter og spiller i hver sin gruppe i konsertsalen. I tillegg vil lærere få i oppgave på forhånd å jevnlig synge og tromme de to utvalgte barnesangene. Det er og mulig for skolene å forberede seg over internett. Skolene vil her kunne følge et trinnvist opplegg, der bare noen eller alle trinnene følges. Denne nettdelen vil og inneholde tips til teknikker for å behandle rytme.

BoomBang er en skolekonsert der et bestillingsverk på ca. 20 minutter gir rammene. Verket vil bestå av både fast strukturerte og litt løsere deler. Elevene vil bli integrert i konserten underveis, enten ved hjelp av spilldesigneren eller de to slagverkerene som til tider er dedikert til hver sin gruppe. Konserten blir da en veksling mellom bare slagverkerene, bare elevene eller elever og slagverkere sammen. Spilldesigneren styrer det hele. Selve konserten vil åpne med noen minutter verbal og praktisk informasjon uten publikum/ lærere til stede, før bestillingsverket/ konserten settes i gang. I løpet av verket vil all instruksjon være nonverbal.

KlaBang, som lager og utfører BoomBang, består av to slagverkere og en spilldesigner som er hhv. Tore Johansen, Knut Aalefjær og Rune Rebne.

Lærerseminar

BoomBang kan også være et lærerseminar. Dette seminaret vil ikke være noen forutsetning for å få en godt gjennomført konsert, men samtidig en styrke dersom skolene skal kunne ha en nytteverdi utover selve konserten.BoomBangseminaret vil være helt ulikt Klabangseminaret, fordi det omhandler et fenomen, nemlig rytme, som ikke var tilstede i Klabangprosjektet.