Du er her: prosjekt > kortkurs


Kortkurs

Kortkurs I

Kurset gir deltakerne kompetanse i å undervise i komposisjon. Kortkurs I tar for seg klangkomposisjon. Dvs. at det materiale vi jobber fram for å komponere med, stort sett dreier seg om klangobjekter. Dette materialet er takknemlig å jobbe med for å illustrere KlaBang sine tanker om det å komponere. Slektskap er et sentralt stikkord i vår metodikk, og klangobjekter er relativt lette å lage familier av. Derfor egner dette kurset seg godt som et innføringskurs i komposisjon.

Kurset gir deltakerne kompetanse i å undervise i komposisjon. Kortkurs I tar for seg klangkomposisjon. Dvs. at det materiale vi jobber fram for å komponere med, stort sett dreier seg om klangobjekter. Dette materialet er takknemlig å jobbe med for å illustrere KlaBang sine tanker om det å komponere. Slektskap er et sentralt stikkord i vår metodikk, og klangobjekter er relativt lette å lage familier av. Derfor egner dette kurset seg godt som et innføringskurs i komposisjon.

Kurset illustrerer en prosess fra idé, via utvikling og evaluering fram til ferdig resultat. Målet med kursene er å gi innspill til hvordan vi kan utvikle idéer og ta vare på det beste. Slagordet er: ”Mest mulig ut av minst mulig.” Dette som en kontrast til en vanlig form for kompositorisk eksperimentering, der strategien stor sett er å finne på nye ”morsomme” ting som settes etter hverandre. Dette kan gjøres noen få ganger, men blir stort sett umorsomt i lengden.

Kurset KlaBang tilbyr tar mål av seg å gi deltagerne erfaringer og kompetanse innen komposisjon, og det kreves ingen spesielle forkunnskaper for å delta.

Kontakt: rune@klabang.no

Kortkurs II

Kurset gir deltakerne kompetanse i å undervise i komposisjon. Kortkurs II tar for seg rytmekomposisjon.

Det problematiske ved enhver rytmelek er at det er veldig lett å lage et rytmemønster som humper og går, mens teknikker for å transformere og lage slektskap ofte er vanskeligere å finne. Problemet (som ofte ikke blir sett på som noe problem, men som er problematisk eller kjedelig å forholde seg til som lytter!) blir som regel løst ved den elementære kompositoriske fallgruben det er å lage nye rytmemønster ofte uten særlig tilknytning til det forrige.

Rytme er lett, men samtidig uhyre komplisert å behandle. Hva skulle gevinsten være ved å lage rytmemønster som har slektskap? Hvilke fordeler skulle dette gi? Vel, erfaring viser oss at det som interesserer mennesker er struktur. Uten struktur, ingen vedvarende interesse.

Å lære strategier for å få mest mulig ut av minst mulig, vil gi effekter som gjennkjennelse, utvikling, forventning, brudd eller oppfyllelse av forventning, omformulering av det gjenkjente o.l. Kort sagt en struktur som kan formidle noe.

Kurset gir noen innfallsvinkeler og teknikker i rytmekomponering basert på metodikken KlaBang bruker i sine produksjoner – nemlig ideen om at slektskap mellom musikalsk materiale er viktig. Kurset krever ingen forkunnskaper, men egner seg godt som et påbygningskurs til kortkurs I.

Kontakt: rune@klabang.no